Dny NATO v Ostravě & Dny vzdušných sil AČR

Jazyk / Language: CZ EN

       

POTVRZENÁ ÚČAST 2016  

C-295M

Vývoj transportního letounu C-295 zahájila španělská firma CASA (Construcciones Aeronáuticas S.A.), která je nyní součástí evropského konsorcia Airbus, v druhé polovině devadesátých let. Využila přitom prvky konstrukce osvědčeného typu CN-235. Letoun C-295 se vzletovou hmotností 23 200 kg má přetlakovou kabinu s využitelným objemem 57 m3, která v osobním uspořádání pojme 71 vojáků či 48 parašutistů nebo 24 raněných na nosítkách. Při přepravě nákladu lze do ní umístit kupříkladu osm kontejnerů o rozměrech 88 x 54“ nebo pět 108 x 88“ či tři terénní automobily Land Rover. Pohon stroje C-295 zajišťují dva turbovrtulové motory Pratt and Whitney PW-127G o výkonu po 1971 kW (2645 k) se šestilistými vrtulemi, které mu udělují cestovní rychlost až 480 km/h. Dolet s nákladem o hmotnosti 8000 kg činí 2150 km. Předností tohoto transportního stroje je vyspělá avionika, což potvrzují například vícefunkční barevné grafické displeje v kokpitu pro dva piloty.

Zálet prvního prototypu letounu C-295 se uskutečnil 28. listopadu 1997 a po letových zkouškách typ získal certifikaci v listopadu o dva roky později. Jako první o něj projevilo zájem domácí španělské letectvo, Díky svým kvalitám se dokázal prosadit nejen v domácích španělských vzdušných silách, ale i v letectvech nemála dalších zemí – například Polska, Jordánska, Brazílie, Finska, Kazachstánu, Portugalska. Česká republika provozuje od roku 2010 čtyři stroje. Řada letounů byla zákazníkům dodána v námořní hlídkové verzi Persuader.

Hlavní technické údaje

Rozpětí 25,87 m
Délka 24,44 m
Výška 8,66 m
Hmotnost prázdného stroje 11 000 kg
Maximální vzletová hmotnost 23 200 kg
Maximální rychlost 482km/h
Dostup 9 144 m
Dolet 5 630 km

 

Související:

 

Stránka je připravena ve spolupráci s redakcí časopisu Letectví+kosmonautika z vydavatelství Aeromedia. Časopis přináší aktuální informace ze světa vojenského i civilního letectví.
 

 

 


Počet online uživatelů: 6

 


Audiopro

Letiště Ostrava a.s.

CEVRO Institut

Aeromedia

Kagero Publishing